.st0{fill:#FFFFFF;}

Ascultarea – arta înţelegerii cu ceilalţi 

 ianuarie 24, 2020

By  Andrei

De cele mai multe ori oamenii nu înţeleg comunicarea nonverbală iar ascultarea interlocutorului nu este punctul lor forte.
Dacă vrei să înveţi cum să te faci plăcut celorlalţi şi cum să-i influenţezi în direcţia dorită, acest articol te va ajuta mult.

În finalul articolului îţi recomand una dintre cele mai bune cărţi de dezvoltare personală de care ai auzit până acum.
Este o carte care te învaţă cum să devii remarcabil în toată mulţimea de indivizi.
Vei vedea că nu trebuie să faci nimic special ca să-i impresionezi pe ceilalţi oameni. Este suficient să înveţi ascultarea eficientă.

Diferenţa dintre ascultarea activă şi pasivă

Mulţi psihologi numesc ascultarea cea mai importantă abilitate în comunicarea cu ceilalţi.
În mod normal oamenii nu ştiu să asculte aşa cum ar trebui. Vezi tu, ascultarea nu presupune doar să taci din gură atunci când cineva îţi vorbeşte.
În acest sens, pot spune că ascultarea este de două feluri: activă şi pasivă.

Astfel, ascultarea activă presupune să te implici emoţional în conversaţie şi să ai reacţiile potrivite. Datul din cap aprobator când este vorba despre o afirmaţie, încruntarea când ţi se vorbeşte de ceva neobişnuit, râsul când se spune o poantă ori grimasele când este ceva trist în discuţie, sunt trăsături ale ascultării active. 

Pe de altă parte, ascultarea pasivă presupune să taci din gură şi să nu faci nimic.

Practic, oamenii care ascultă pasiv devin plictisitori iar cei din faţa lor îşi dau seama repede că mesajele lor nu sunt bine recepţionate de interlocutor.
Acest tip de ascultare se mai numeşte ascultare vagă şi denotă impoliteţe în relaţiile interumane. Şi toate reprezintă comunicarea nonverbală.

În esenţă, ascultarea pasivă înseamnă să pari plictisit şi detaşat de discuţie.

Este bine să elimini acest tip de ascultare din comportamentul tău pentru că nu îţi aduce nimic bun.

Citeşte şi Puterea zâmbetului.

Variantele ascultării şi comunicarea nonverbală

comunicarea nonverbală - poză tablă mesaje

În practică, ascultarea nu este chiar atât de simplă. Modul în care o faci transmite informaţii subconştiente interlocutorului tău.
Vei vedea că un gest aparent mărunt poate da o turnură total diferită comunicării.

O variantă a ascultării este cea care se numeşte minimală. Cu alte cuvinte, omul ascultă şi răspunde la întrebările care i se adresează, dar atât.
Nu prea recepţionează bine mesajele transmise şi nu este implicat 100% în conversaţie.

Totuşi, aceasta este mai bună decât ascultarea pasivă sau vagă.
Cea mai des întâlnită formă de ascultare este cea pe repede-nainte cum s-ar zice.

De exemplu, poate ţi s-a întâmplat să fii într-o situaţie în care cineva îţi povesteşte o întâmplare şi abia aştepţi să termine ca să-i spui o poantă mai bună.
Cu alte cuvinte, nu eşti atent la experienţa interlocutorului şi mori de nerăbdare să îi vorbeşti despre tine, de parcă ai fi mai important decât el.

Aceasta este o ascultare egoistă şi caracterizează societatea din zilele noastre.

Dacă vrei să te vindeci de ea, îţi recomand să citeşti cât mai repede cartea Dacă m-aş asculta, m-aş înţelege scrisă de celebrul Jacques Salome. 

Mai intră în joc ceea ce se numeşte ascultarea factuală, adică centrată doar pe fapte.
Acest tip de ascultare presupune simpla transmitere a unor mesaje şi informaţii de la emiţător la receptor.
Este la obiect şi nu presupune prea multă complicare. Poate fi utilă în anumite împrejurări şi este necesară în viaţa de zi cu zi.

Şi am ajuns la ascultarea empatică. Ei bine, aceasta presupune înţelegerea verbală şi nonverbală a interlocutorului.
Prin aceasta ascultătorul se implică şi oferă feedback-uri în discuţie.
Mai mult decât atât, ascultarea empatică însemnă să te pui în locul celui din faţa ta şi să poţi înţelege emoţiile pe care încearcă să ţi le transmită.
Chiar dacă nu eşti de acord cu opiniile celuilalt, măcar încerci să vezi lucrurile şi din perspectiva sa. Asta înseamnă empatia. 

Te-ar putea interesa şi articolul 11 Principii pentru dezvoltarea relaţiilor interumane.

Care este ascultarea ideală?

Ascultarea cea mai benefică este cea orientată spre acţiune.
Ascultarea optimă presupune să recepţionezi corect mesajele şi să transmiţi la rândul tău sugestii pentru dezvoltarea celuilalt.
Mai mult decât atât, încerci să-i dai soluţii la problemele cu care se confruntă. Cu alte cuvinte, te implici în conversaţie.

Această ascultare este orientată spre interlocutor şi nevoile sale şi face parte din comunicarea asertivă.
Într-o conversaţie este foarte uşor să devii un topper. Ce înseamnă asta?

Topper-ul este cel care urmăreşte să compare tot ce aude cu el şi cu experienţa lui.
Acest tip de personalitate se consideră superioară şi importantă în raport cu ceilalţi, pe care-i priveşte de la înălţime.
Dacă te-ai regăsit vreodată în situaţia în care nici nu ai avut răbdare ca cel din faţa ta să termine de vorbit şi ai început să vobeşti peste el şi să te lauzi, ai tendinţa de a deveni un topper. Nu este bine să fii topper.

După cum se poate observa, ascultarea nu este identică cu pasivitatea. Ea presupune să vorbeşti, să exprimi emoţii şi să te implici activ în conversaţie.

Face parte din comunicarea nonverbală.
Oamenii nu au nevoie de ascultători neautentici.
A asculta poate fi o terapie pentru orice om.
În America, oamenii merg la psiholog pentru a fi ascultaţi şi pleacă de acolo cu un sentiment de bine. Este o practică obişnuită.
Cei mai mulţi dintre noi nu au nevoie de sfaturi, ci pur şi simplu de un bun ascultător.

Nu ai observat că atunci când întâlneşti o persoană care te ascultă empatic te simţi mult mai bine după ce verşi tot ce ai pe suflet?
Practic, noi toţi avem nevoie să găsim o persoană în faţa căreia să ne spunem păsul.
Asta ajută foarte mult şi, de cele mai multe ori, este tot ce ai nevoie: să fii ascultat.

Te interesează să achiziţionezi cărţi de dezvoltare personală la cele mai mici preţuri? Profită ACUM de lichidările de stocuri şi cumpără la preţuri super mici:

libris.ro

Comunicarea nonverbală – regulile ascultării

comunicarea nonverbală - ascultarea

Aşa cum am văzut, comunicarea nonverbală presupune să ştii cum să asculţi.
Arta ascultării trebuie învăţată şi practicată. Iată câteva indicaţii pentru ca să devii un bun ascultător:

  1. Alege să fii conştient de ascultare – implică-te, propune-ţi să asculţi fără să îl întrerupi pe celălalt;
  2. Nu te mai pune mai presus decât interlocutorul şi nu încerca să îl întrerupi înainte să termine ce are de spus;
  3. Adresează întrebări – asta îi transmite celuilalt că eşti atent la ce îţi zice;
  4. Când ţi se vorbeşte, uite-te în ochii lui – contactul vizual este foarte important pentru interlocutor dar şi pentru tine. Denotă că eşti receptiv şi primeşti mesajul;
  5. Dă-i atenţie celui care îţi vorbeşte – lasă deoparte orice distragere cum ar fi telefonul mobil sau altele şi fii implicat în discuţie, atât cu mintea cât şi cu trupul.
  6. Însoţeşte ascultarea de gesturile potrivite – exprimă-ţi emoţiile, zâmbeşte atunci când este cazul şi aprobă acolo unde eşti de acord. Foloseşte mimica potrivită în orice împrejurare.

În concluzie, ascultarea este benefică pentru toţi cei implicaţi.
Se zice că Dumnezeu ne-a dat două urechi şi o singură gură. De ce? Poate că intenţia lui a fost să ascultăm de două ori mai mult decât vorbim.
Şi mai important decât atât este faptul că ascultând cu atenţie ce spune celălalt, poţi învăţa foarte multe lucruri.

Astfel, comunicarea nonverbală se realizează în primul rând prin actul ascultării.


Resurse utile pe tema ascultării

Ca să afli mai multe despre comunicarea nonverbală, îţi recomand să citeşti cartea Cum să devii remarcabil, scrisă de Dale Carnegie.
Dale Carnegie este unul dintre cei mai cunoscuţi şi de succes autori de cărţi de dezvoltare personală.
Din ea vei învăţa sfaturi utile despre comunicarea eficientă, gândirea corectă, principii etice şi construirea încrederii în sine.
Toate acestea în paşi simpli, uşor de aplicat de către oricine.
De asemenea, vei cunoaşte cum să gestionezi bine stresul, modalităţi de a învinge fricile şi cum să devii mai productiv în orice faci. 
Motto-ul cărţii este: Fii o persoană de neuitat căreia nimeni nu îi poate rezista.

Comand-o de aici, la un preţ redus:

comunicarea nonverbală - Cum să devii remarcabil

Şi dacă ţi-am stârnit interesul pentru comunicarea nonverbală şi în particular pentru arta ascultării, iată mai jos câteva recomandări personale.
Bucură-te de reducerile momentului!

Dacă m-aş asculta, m-aş înţelege 

comunicarea nonberbală - carte dacă m-aş asculta m-aş înţelege

Vorbeşte-mi, am atâtea să-ţi spun

comunicarea nonverbală - carte Vorbeşte-mi am atâtea să-ţi spun

Mami, Tati, mă auziţi? 

comunicarea nonverbală - carte Mami, tati, mă auziţi

Cum să comunici eficient

comunicarea nonverbală - carte Cum să comunici eficient

Dacă articolul de faţă ţi-a stârnit interesul, te rog să-i dai un like şi să îl distribui pe reţelele tale de socializare.
Ajută-i şi pe ceilalţi să afle cât de importantă este ascultarea şi comunicarea nonverbală.

Lasă-mi un comentariu mai jos şi spune-mi care sunt provocările cu care te confrunţi atunci când ţi se vorbeşte. Poţi asculta eficient?

{"email":"Email address invalid","url":"Website address invalid","required":"Required field missing"}

Abonează-te ca să primeşti noutăţile

Completează formularul de mai jos şi vei primi GRATIS Ebook-ul 50 de cărţi motivaţionale care îţi schimbă viaţa, pe care le-am citit şi ţi le recomand şi ţie

>